Private equity business case: internationale groei met Element

Eind 2010 nam 3i samen met het management Stork Materials Technology over van Stork. Een jaar later is de naam van de onderneming gewijzigd in 'Element' en heeft het bedrijf 36 laboratoria (gegroeid van 27 op het moment van overname) in de VS en Europa waar het jaarlijks bijna 3 miljoen testen voor 36.000 klanten uitvoert.
Door Mark Bakker, Associate Director 3i

Element is actief in het testen van materialen en producten voor verschillende industrieën die worden gekenmerkt door een focus op veiligheid, R&D en technologie (bedrijven in de vliegtuig- en olie en gasindustrie zijn Element’s belangrijkste klanten). 

De investering van 3i in Element is een mooi voorbeeld hoe private equity en management samen de volledige potentie van een bedrijf kunnen realiseren. 3i heeft veel ervaring in de Testing, Inspection and Certification (TIC) sector, investeert in middelgrote ondernemingen met internationale groei-ambities en heeft kantoren in Europa, de VS en Azië om haar portfolio bedrijven te ondersteunen. Dit profiel past perfect bij Element en zorgt ervoor dat 3i als aandeelhouder significante waarde kan toevoegen aan het bedrijf. De TIC sector heeft aantrekkelijke groeiperspectieven, aangezien door internationalisatie de vraag naar testwerk toeneemt en bedrijven dit werk steeds vaker uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Als dochter van Stork liet Element wel groei zien, maar heeft het altijd met andere, grotere divisies moeten concurreren om kapitaal en aandacht. Zodoende was Element beperkt in haar mogelijkheid de volledige groei te realiseren die de sector biedt. 
Strategische keuzes
Direct na de overname hebben 3i en management samen een zogenoemd vijf-jaren plan opgesteld waarin de middellange termijn strategie voor de onderneming werd uitgezet. Het eerste doel hiervan was de transitie van een divisie binnen een grote onderneming naar een volledig zelfstandig bedrijf met een duidelijke focus en strategie. Er zijn concrete keuzes gemaakt op welke activiteiten, sectoren en klanten Element zich wil richten. Daarnaast is er een groot investeringsprogramma opgestart om deze strategie vorm te geven door middel van investeringen in bestaande laboratoria en acquisities. Een conservatieve kapitaalstructuur bij de overname door 3i was hierbij belangrijk om voldoende middelen te hebben om de groei te financieren. 
3i is nu 2,5 jaar aandeelhouder van Element en het bedrijf loopt ruim voor op het investeringsplan. De omzet en winst zijn verdubbeld en Element is een volledig zelfstandig en geïntegreerd bedrijf geworden (in het verleden was er bijvoorbeeld weinig communicatie tussen de laboratoria in de verschillende landen). Daarnaast heeft Element 5 acquisities in de VS en Engeland gedaan die haar expertise in de olie en gas -en vliegtuigindustrie verder hebben vergroot.
Groeimogelijkheden
Kansen zijn er nog volop voor Element. De vooruitzichten in de vliegtuig- en olie en gas industrie zijn goed en klanten zijn meer en meer op zoek naar betrouwbare partners aan wie zij hun testwerk kunnen uitbesteden. Garantie van kwaliteit is hierbij het allerbelangrijkst, aangezien deze testen cruciaal zijn om de veiligheid van bijv. vliegtuigen te garanderen. Element is wereldwijd marktleider op dit gebied en kan de kwaliteit, kennis en service leveren die haar klanten overal ter wereld vragen. Het overnemen van inhouse laboratoria en het openen van vestigingen in belangrijke groeimarkten als China en Brazilië zijn aantrekkelijke groeimogelijkheden voor Element. 3i’s netwerk (met kantoren in Beijing en Sao Paulo) is hierbij een belangrijke steun voor management om dit ook daadwerkelijk te realiseren.
3i, opgericht in 1945, is een internationale investeringsmaatschappij en neemt minderheid –en meerderheidsbelangen in middelgrote ondernemingen. 3i is actief in Nederland sinds 1998 en heeft hier een track record opgebouwd met investeringen in onder andere Element, Hyva, Action, Refresco en De Telefoongids.
Gerelateerde artikelen