Floris Bauer, Endemol: “In 2013 voorzie ik groei van onze M&A activiteiten”

"De huidige markt is wat ons betreft een kopersmarkt, al blijven de premium assets in de mediasector nog altijd zeer gewild en dus niet goedkoop." Dat betoogt Floris Bauer, Global Head of Corporate Development & Strategy bij Endemol, werelds grootste onafhankelijke televisieproducent. "M&A is ook in 2013 voor ons een belangrijk instrument om onze strategie te ondersteunen, maar zeker niet het enige. Naast overnames zullen we ook actief blijven kijken naar strategische samenwerkingsverbanden."
Endemol heeft een aantal strategische pijlers waarvan creativiteit de belangrijkste blijft: de kern van het bedrijf blijft het bedenken, aankopen en uitrollen van formats over Endemols wereldwijde netwerk. Ook wordt de exploitatie buiten TV steeds belangrijker, zoals online video, apps, games, muziekrechten, events en merchandising. Endemol is voortdurend op jacht naar nieuwe formats en de creatieven achter deze formats. M&A is daarbij volgens Bauer een belangrijk middel. In 2013 verwacht hij zo’n 5 tot 10 acquisities wereldwijd te doen. “Maar het doen van acquisities is geen doel op zich”, aldus Bauer. “Voor acquisities moet er een duidelijke rationale zijn, waarbij wij als Endemol waarde kunnen creëren bij het bedrijf dat we overnemen of andersom. Het kopen van groei alleen is niet voldoende. Naast acquisities kijken we ook naar start-ups en strategische partnerships.” Zo stond Endemol aan de basis van een nieuw samenwerkingsverband tussen de Eredivisie clubs, KNVB en Endemol, waar eind 2012 Fox als meerderheidsaandeelhouder toetrad.
 
Emerging Markets
Bauer besteedt steeds meer tijd in landen als Turkije, India, China, Brazilië en Rusland. Naast creativiteit, zijn emerging markets een belangrijke strategische focus voor Endemol. “De reden hiervoor is zowel het aanboren van lokale groeimarkten, als ook het acquireren van meer creativiteit en content die we dan vervolgens weer op de rest van ons netwerk kunnen uitrollen en exploiteren. Ons netwerk, bestaande uit vestigingen in 32 landen, geeft ons materiele schaalvoordelen ten opzichte van onze concurrentie. Voor het betreden van emerging markets is M&A een belangrijk middel, omdat je in veel van die markten weinig voor elkaar krijgt zonder goede relaties. Hierbij zijn het hebben van goede en betrouwbare partners cruciaal.” Zo sloot Endemol in 2012 een belangrijk nieuw samenwerkingsverband in India met de media investeerder Chernin Group, waardoor waardevolle kennis van de markt en kapitaal voor expansie werd binnengehaald. 
Kopersmarkt
Hoe ziet Bauer de huidige M&A-markt? ”Het is zeker een kopersmarkt op het moment. Naast dat er minder appetite van strategische investeerders is, zien we ook minder activiteit van private equity fondsen in onze sector.” Toch is private equity zeker niet uitgespeeld, denkt Bauer. “Vooral voor partijen die door echte kennis van de sector, speciale situaties weten te ontdekken en/of een duidelijke visie hebben voor waarde creatie, zie ik veel kansen. Deze investeerders hebben soms zelfs een voorsprong op strategische kopers, die op dit moment over het algemeen conservatief zijn met de waarderingen die ze bereidt zijn te betalen. Ook wellicht wel eens te voorzichtig, want nu is een goed moment om te investeren als je liquide middelen hebt. Zeker als je een lange termijn horizon hebt.”
Wat verwacht Bauer voor de rest van 2013? “Voor ons gaat M&A zeker aantrekken. Tussen de vijf tot tien deals, die ik verwacht te doen, zullen kleinere en grotere transacties zitten. Of ik daar veel adviseurs bij nodig heb? In elk land en situatie kijken we naar de juiste ondersteuning  Dit bestaat naast ons interne transactie team in ieder geval altijd uit advocaten, audit en belasting adviseurs. Daarnaast worden M&A adviseurs of banken bij bepaalde transacties ingehuurd.”
Gerelateerde artikelen